4 - 26
<
>
لطفا برای دیدن ویدیوها از فیلتر شکن استفاده نمایید
Please use anti-filter to watch the video
Twelve Windvangers
Site- Specific Installation by Atefeh Khas, 2015, Shiraz, Iran
بادگیرهای دوازده گانه
اینستالیشن مکان - ویژه اجرا شده توسط عاطفه خاص ، 1394 ، شیراز، ایران
Atefeh Khas’ twelve windvangers consist of 12 wooden narrow columns each of them ends with quadrilateral frame with fabric sewn into it. This installation set on top of a hill in the Sadra park which is located near Shiraz .
The Repetition and rhythm of the work of art convey a strong sense of the wind element to a viewer.
On the one hand, this installation would like to dominate the wind and reserved it into bages. On the other hand, the wind passing through the mesh bags Conveying a feeling of relief. As a result, sensory contradiction, movement and a conflict is between the work and nature.
Due to mythical meaning, twelve windvagers can be related to Greek god of wind, Aeolus and Fujin in Japanese mythology. Aeolus was a son of Hippotes who is mentioned in Odyssey book as Keeper of the Winds who gives Odysseus a tightly closed bag full of the captured winds so he could sail easily home to Ithaca on the gentle West Wind. Aeolus was said to have had twelve children - six sons and six daughters. Fūjin is the Japanese god of the wind and one of the eldest Shinto gods. In Japanese art, the deity is often depicted with its symbol, the windbag.
The number 12 refers to the 12 months and also has religious meaning. (Split into 12 groups of Israel, 12 apostles of Jesus and the 12 Shia imams)
In a summary it can be noted the following points:
- Rhythm and repetition
- Transient and spontaneous movement and fleeting (of the wind)
-the work has a relation with natural elements
- A mythical and spiritual meaning
-Coexistence with the environment
Written by Afsoon Lashai
MA of Art Research
Autumn 2015
بادگیر های دوازدهگانه عاطفه خاص، متشکل از ۱۲ عدد ستون چوبی باریک است ک به انتهای آن قابی چهارضلعی با پارچه حریری دوخته شده به آن، متصل است. این چیدمان بر فراز تپهای در پارک صدرا در نزدیکی شیراز واقع میباشد.
اثر مذکور در تکرار و ریتم خود حسی قوی از عنصر باد را به بیننده انتقال میدهد.از سویی، گویی این چیدمان می خواهد بر باد تسلط یافته و آنرا در کیسههای محفوظ کند. از سویی دیگر، عبور باد از میان این کیسههای توری حس رهایی را انتقال میدهد. در نتیجه تضاد حسی، حرکت و کشمکشی بین اثر و طبیعت در میگیرد.
از نظر اسطورهای، بادگیرهای دوازدهگانه را می توان به خدایان باد، آیولوس (Aeolus) یونانی و فوجین (Fujin) ژاپنی مرتبط ساخت. آیولوس (۱۲فرزند دارد) که در کتاب اودیسهی هومر از او نام برده شده است. باد تسخیر شده در کیسهای بزرگ و در بسته را به اودیسه میدهد تا او را به خانه، یعنی ایتاکا (Ithaka) برساند.
فوجین خدای باد در فرهنگ ژاپن است که معمولا در حالی تصویر میشود که کیسهای بزرگ آکنده از باد تسخیر شده بر کولش حمل میکند.
عدد ۱۲ نیز اشاره بر ۱۲ ماه سال دارد و نیز دارای معنای مذهبی می باشد.(تقسیم بنی اسرائیل به ۱۲ گروه، ۱۲ حواریون مسیح(ع) و ۱۲ امام شیعی)
در یک جمعبندی می توان به نکات زیر اشاره کرد:
ـ ریتم و تکرار
-ـ گذرا بودن و حرکات آنی و زودگذر
ـ ارتباط اثر با عناصر طبیعی
-ـ دارای معنای اسطورهای و معنوی
ـ همزیستی با محیط اطراف
نوشته: افسون لاشایی
کارشناسی ارشد پژوهش هنر
پاییز 1394
© Atefeh Khas | khas_atefeh@yahoo.com